МЕТОДИКА
ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ З МАТЕМАТИКИ В УМОВАХ ОСОБИСТІСНО
ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ
Вступ
I Особистісно орієнтоване навчання – шлях до розв’язування педагогічних проблем на уроках математики
II Використання інтегрованих технологій в умовах особистісно орієнтованого навчання
III Взаємозв’язок між особистісно орієнтованим навчанням і рівнем навчальних досягнень учнів
Висновок
^
Вступ
Великий Піфагор назвав математику царицею наук. Це твердження
справедливе й сьогодні. В умовах сучасної освіти, відтворення і
зміцнення інтелектуального потенціалу української нації, виходу
вітчизняної науки і техніки , економіки і виробництва на світовий
рівень, інтеграції у світову систему освіти, переходу до ринкових
відносин і конкуренції будь-якої продукції, у тому числі й
інтелектуальної, особливо актуальним стає забезпечення належного
рівня математичної підготовки підростаючого покоління.
Звісно, математика має широкі можливості для інтелектуального
розвитку особистості.
Як же сучасному вчителю розвинути логічне мислення учнів, просторові
уявлення і уяви?
Які методи застосувати для формування у школярів уміння
встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, обґрунтовувати
твердження, моделювати ситуації?
Щоб відповісти на ці та інші запитання сучасний учитель
математики, на мою думку, повинен враховувати й стратегічний
напрямок розвитку української освіти - це гуманізація школи, яка
істотно змінила ставлення до навчального процесу, поставила в його
центрі дитину, її духовний світ, уподобання, творчий потенціал.
Працюючи вчителем уже двадцять років, я зробила висновок: для
кожної людини життєво важливим є вміння адаптуватися до нових умов
існування, аналізувати ситуацію й адекватно змінювати свою
діяльність, оцінювати проблеми, що виникають та приймати зважені
рішення.
^ I Особистісно орієнтоване навчання – шлях до розв’язування
педагогічних проблем на уроках математики
Педагогічний досвід допоміг мені зробити вибір: саме
осособистісно орієнтоване навчання сприяє ефективному розв'язанню
вказаних завдань. Тому, розглядаючи проблему організації навчальної
діяльності на уроках математики, я звернулася до таких технологій,
як розвивальне навчання, групові форми навчальної діяльності та
навчання як дослідження. Усі вони сприяють формуванню та розвитку
особистості. Крім того, використання їх дають змогу прийняти участь
в експерименті, у який ще 4 роки тому вступила гімназія: інтеграція
педагогічних технологій в умовах сучасної освіти.
^ II Використання інтегрованих технологій в умовах
особистісно орієнтованого навчання
Органічне поєднання цих технологій - це система, яка становить
основу запропонованої мною методики організації навчальної
діяльності учнів в умовах особистісно орієнтованого навчання. Ця
методика вже впроваджується в практику вчителями гімназії з 2002
року. Існують різні тлумачення особистісно орієнтованого навчання. Я
вивчала точку зору вчених О. Балла, І.Якиманської,
С. Подмазіна і дотримуюся такого розуміння: особистісно орієнтована освіта як
органічне поєднання навчання, як індивідуальна значуща діяльність
окремого суб'єкта, у якій реалізується та набуває подальшого
розвитку досвід його життєдіяльності.
Свою методику вважаю
особистісно орієнтованою тому, що вона через систему обраних
педагогічних технологій дає змогу створити умови для:
- розвитку та
саморозвитку особистості;
- реалізації себе в навчальній діяльності,
виходячи з особистих здібностей, інтересів та суб'єктивного досвіду;
- розвитку пізнавальних і творчих здібностей кожного учня.
Організацію навчального процесу починаю зі створення
змістово-методичного забезпечення кожної навчальної теми, яка
містить:
- таксономію завдань (знання, розуміння, аналіз, синтез,
оцінка);
- форми і зміст поточного контролю (самостійних робіт з
диференційованими завданнями);
- форми і зміст контролю на час
тематичної атестації (тестові, проблемні завдання, рішення задач,
прикладів, рівнянь тощо);
- теми досліджень (наукові завдання).
Ці
матеріали, крім змісту контрольних робіт, роздаю учням на першому
уроці у формі інформаційної картки, яка містить інформацію про хід і
результати вивчення теми, посилює мотивацію діяльності учнів. Для
того, щоб зробити учня справжнім суб'єктом навчально-виховного
процесу у своїй практиці застосовую елементи проектної технології.
Під час використання даної технології вирішую цілу низку
різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань:
- розвиваються пізнавальні навички учнів;
- формується вміння
самостійно конструювати свої знання, уміння орієнтуватися в
інформаційному просторі;
- активно розвиваються практичне мислення,
сфера комунікації.
Існують різні типи проектів, але у своїй
педагогічній діяльності використовую: творчі проекти, які не мають
детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона
розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій
групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Учні
заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх
представлення. Так, під час проведення декади математики були
проведені заходи "О, щасливчик!", математичний брейн - ринг тощо.
Інформаційні проекти спрямовані на збирання інформації та на
ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і
узагальнення фактів, результати (статті, реферати, доповіді),
презентація (публікація, обговорення на конференції). Прикладом
таких проектів можуть бути такі: "Математика і екологія",
"Математика в економіці" . Саме їх використовую на уроках.
Для
організації продуктивної діяльності учнів розроблено блок
дидактичних матеріалів (опорні схеми, алгоритми, навчальні та
контролюючі програми тощо). Усі завдання, пов'язані з
індивідуально-груповою діяльністю школярів, диференційовані за
змістом та рівнем складності. Учні мають можливість обирати тип
завдань.
Провідною формою організації навчальної діяльності учнів на
всіх типах уроків є групова. Уже на етапі актуалізації вони працюють
у групах, що дає змогу оперативно відтворити раніше вивчений
матеріал. Виходячи з мети експерименту, який упроваджує в
навчально-виховний процес педагогічний колектив гімназії, вважаю, що
ефективними в моїй методиці є поєднання групового навчання з
проблемним. Спільне обговорення і розв'язування
проблемно-інтегрованої ситуації дає змогу використати знання з
різних предметів, активує розумову діяльність учнів і формує вміння
самостійно розв'язувати проблемні ситуації, мобілізує власні сили як
учителя, так і учня. Залежно від змісту проблемної ситуації учні під
час її обговорення самі можуть обрати роль консультанта в групі.
Робота в групах продовжується на етапі закріплення та узагальнення
вивченого, під час виконання самостійної роботи. Діагностування
досягнень запланованих результатів навчання здійснюється шляхом
самооцінювання, оцінювання консультантом і вчителем.
Під час практичних занять учні також працюють у групах, де вони всі разом
обговорюють хід виконання завдання, моделюють розв'язання задачі.
Потім у парах проводять однакові рішення, дослідження і знову разом
роблять висновок. Така організація виконання практичної роботи дає
учням змогу краще зрозуміти сутність завдання, передбачаючи його
результати, набути практичних навичок.
Групова форма роботи
використовується і під час тематичної атестації, яка проводиться у
формі комбінованого семінарського заняття. Індивідуальні завдання
учні виконують малими групами. На таких заняттях контролю підлягають
усі основні компоненти математичної освіти: рівні засвоєння
теоретичного та фактичного матеріалу, математичної мови,
сформованості практичних навичок та вміння розв'язувати розрахункові
задачі.
^ III Взаємозв’язок між особистісно орієнтованим навчанням і
рівнем навчальних досягнень учнів
Для одержання зворотної
інформації про результати контролю розроблена система ефективних
заходів: перфокарти з трафаретами для перевірки тестових завдань,
банк ключових слів для перевірки теоретичного матеріалу, переносний
стенд для перевірки відповідей на розрахункові задачі та інше. Моя
колега, учитель математики, Мінаєва Т.А. в 10 класі вдало
використовує досвід моєї роботи, а саме при проведенні уроків в 10
класі. (наприклад, тему: Алгебраїчні рівняння та нерівності вищих
степенів).
За допомогою цих засобів контролю, на мою думку, учитель може
за короткий час не тільки визначити рівень навчальних досягнень
учнів, а й встановити способи їх корегування. Оскільки групова
робота здійснюється на різних етапах уроку, вважаю за доцільне
використання консультантами облікових карток, наприклад:
Дата: 15.02.2006
клас: 5-В група №2
Тема уроку: Додавання десятикових дробів
№
п/п |
Прізвище та ім'я |
Оцінка І етапу уроку |
Оцінка II етапу уроку |
Підсумкова оцінка |
самооцінка |
консультант |
самооцінка |
консультант |
самооцінка |
консультант |
вчитель |
1 |
Кайгородов
Олександр |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
11 |
2 |
Чорновол
Ірина |
9 |
8 |
10 |
8 |
9 |
9 |
9 |
3 |
Мустафаєв Сулейман |
10 |
9 |
9 |
10 |
9 |
10 |
10 |
4 |
Вовченко Тетяна |
7 |
5 |
6 |
5 |
6 |
6 |
5 |
Оцінка групи за урок - 8
Консультант – Є.Ткачова
Учитель - І.В. Неймет
Працюючи в 9-11 класах, створюю
умови для практичного застосування набутих знань і вмінь. Із цією
метою організовую тимчасові групи по розв'язуванню задач,
диференційовані за компетенцією. Вони працюють над рішенням
практичних проблем інтегративного характеру, приймають участь у
роботі наукового товариства учнів гімназії "Інтелект" та районного
відділення МАН.
Проведення таких занять створює передумови для наукового
пізнання, формує в учнів практичні вміння і навички, сприяє
виконанню ними різних соціальних ролей (керівника, виконавця,
дослідника, науковця тощо).
^ Висновок
Соціальне замовлення суспільства на теперішній час полягає у
формуванні особистості, яка здатна самостійно знаходити, оцінювати і
використовувати інформацію, досліджувати та аналізувати. Ось чому в
навчальній діяльності учнів з математики віддаю перевагу особистісно
орієнтованій освіті і вважаю, що за нею – майбутнє
Вверх
<< На
главную
<< Назад |